top of page

קיש פטריות ושקדים (טבעוני דל פחמימות וללא גלוטן)

בתקופה האחרונה אני בוחנת מקרוב תזונה טבעונית דלת הפחמימות. על רגל אחת - זה לא קיטו (תזונה קיטוגנית) שבה נמנעים לחלוטין מפחמימות כי... טבעונות, ובטבעונות אי אפשר להמנע מפחמימות וגם לשמור על גיוון בריא וקולינריה מעניינת, אך הפחתת הפחמימות היא בהחלט תחום מרתק שאני לומדת ומתנסה בו עכשיו.

גיליתי עולם אחר, ואחרי שנים רבות כל כך במטבח זה מעורר ומאתגר את היצירתיות וגם מתגמל בהצלחות ועקומת למידה תלולה.

למדתי שאפשר להכין לחם ומאפים מקמח שקדים ופשתן ללא קמחי חיטה או כוסמין או כל דגן אחר בכלל. למדתי להכין ארוחות עיקריות משביעות ללא אורז, תפוחי אדמה, פסטה וכד', למדתי אפילו להכין רוטב בשמל מעלף שמקרים כל דבר - והוא טבעוני וגם ללא עמילנים!!

את כל הטוב הזה אני גם אלמד בסדרה של סדנאות בשם טבעוני דל פחמימות החל מהחודש ובהמשך לאחר הפסח.

ואם המלה פסח עלתה- אז ברור לכם שקיש פטריות עם בצק פריך המבוסס על שקדים הוא גם כשר לפסח וגם משביע בטרוף וגם מנה שעושה רושם- תארו לכם מיני קיש קטן כזה למנה ראשונה בסדר פסח! והנה היא לפניכם גם בזמן להתאמן עליה לפני הפסח.

אני ממליצה להכין את המעדן הטעים והיפה הזה במתכונת של מיני קיש, בתוך תבנית מאפינס כדי שלא יהיה צורך לחתוך את הבצק ולהסתכן בשבירה שלו, זה בצק מאוד פריך שלא מצטיין בגמישות, אך אם אתם מעוניינים באפיה כקיש אחד גדול זה אפשרי רק שאת החיתוך תעשו למחרת האפייה, לאחר קירור הבצק סופג מעט לחות (לא לדאוג, בחימום מחדש הוא חוזר להיות פריך!) וניתן לחתוך ממנו מחוץ לתבנית כמובן עם סכין חדה פרוסות מקסימות- ואז מחממים.


*במלית ובבצק אני משתמשת באבקת פטריות לתיבול והעצמת טעם הפטריות האוממי וה"יאמממי". אבקת פטריות מתקבלת כאשר טוחנים פטריות יבשות (ממה שמוצאים, אין הבדלים גדולים) לאבקה! ככה פשוט! אם אין מטחנת תבלינים אפשר לקנות פטריות שיטאקה שנמכרות מיובשות אך שלמות (לא פרוסות) ואז לגרר מהן עם מגררת דקה.


קיש פטריות ושקדים טבעוני דל פחמימות

12 יח' קטנות/ תבנית קיש סטנדרטית (תבניות סיליקון לא צריכות שימון ,תבניות מתכת הייתי ממליצה לרפד בנייר אפייה)

לבצק:

1 כוס קמח שקדים

2 כפות פשתן טחון

2 כפות שקדים פרוסים דק (לא חובה, אפשר עוד 2 כפות קמח שקדים, אך מוסיף מאוד למרקם)

1/4 כוס מים

1/2 כפית מלח

1/2 כפית אבקת פטריות* (לא חובה אבל מוסיף!)


למלית:

סלסלת פטריות

1 כף שמן זית

1 כפית תערובת עשבי תיבול הרב דה פרובנס (או אורגנו, בזיליקום וכד')


300 גר טופו

2/3 כוס מים

1/3 כוס שמן זית

1 שן שום

1 כפית מלח

1 כפית אבקת פטריות* (לא חובה אך מוסיף!)

1/2 כוס קמח שקדים


לעבודה!

  1. מערבבים בקערה את מצרכי הבצק עד היווצרות גוש נוח לעבודה. מרדדים בין 2 יריעות ניילון או נייר אפייה לעובי של כ 2 מ"מ וקורצים 12 עיגולים שגדולים מעט מקוטר החלק העליון של תבניות המאפינס. מעבירים בזהירות לשקעים ומסדרים את הדפנות והתחתית.

  2. מחממים תנור ל 180 מעלות.

  3. חותכים את הפטריות לחצאי פרוסות, מקפיצים אותן במחבת רחבה עם כף שמן הזית ועשבי התיבול על אש גבוהה ככל האפשר עד הזהבה עדינה. מכבים את האש.

  4. טוחנים בבלנדר את הטופו, הנוזלים (מים ושמן), והתבלינים (ללא קמח השקדים!) עד קבלת מחית חלקה לחלוטין, מערבבים עם הפטריות וקמח השקדים טועמים ומתקנים תיבול אם צריך.

  5. מכניסים את הקלתיות לאפיה ראשונית של 5 דק' בלבד, מוציאים מהתנור ומחלקים את המלית לכל הקלתיות, אם רוצים שומרים כמה פרוסות יפות של פטריות טריות לקישוט החלק העליון, אפשר גם לקשט עם פרוסות שקדים.

  6. אופים כ 45 דקות עד השחמה והתייצבות.

ניתן להכין מראש ולחמם בתנור.






Featured Posts
Check back soon
Once posts are published, you’ll see them here.
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page