top of page

איך לומדים לבשל?

פעם אהבתי להגיד : חמצן צריך, לנשום אתם יודעים? אוכל צריך, אז חייבים לדעת לבשל!

חייבים לדעת לבשל? זהו, שלא ממש. נכון להיום ישנם אנשים רבים שוויתרו על עצמאותם בתחום זה וקונים אוכל מוכן או לוקחים אוכל מההורים. כן, גם אנשים שיש להם ילדים משלהם נסמכים על אחרים שיכינו להם אוכל אמיתי ומבושל. זוהי הסכמה וולנטרית לשיעבוד מסויים המתאים לאורח חייהם העמוס של אנשים עסוקים וטרודים. אך החיים הם כל מה שלא תכננו, ופתאום מוצא את עצמו אדם באמצע החיים ומעוניין בשינוי רק לא יודע איך. וכאן אני נכנסת לתמונה.

בישול ביתי ובריא הוא תורה ומלאכה שיש ללומדה. אין סודות, קסמים והוקוס פוקוס. ישנן טכניקות, הגיון בישולי וידע תזונתי ושל תורת החומרים. לא חייבים להיות יצירתי אך יש להצטייד במנה גדושה של פתיחות ורצון ללמוד.

אין הביישן למד, אף אחד לא נולד עם הידע וכולם לומדים מאחרים. בעולם המסורתי היו ילדים לומדים מהוריהם, פעם מערכת החינוך לקחה על עצמה חלק מהאחריות ושיעורי כלכלת בית חשפו את בני הנוער והילדים לתהליכים שעובר המזון בדרך לצלחתם. אך היום הציבור מופגז במידע תזונתי ומתכונים אין ספור באינטרנט ובמדיה הכתובה והנצפית אך לא כולם יכולים לתרגם מתכון לכדי מאכל גמור והרבה אנשים נתקפים שיתוק נוכח הסברים פתלתלים ואמרות כנף שגורות בספרי בישול (להקציף זה לערבב?, לאדות זה רק מעל מים? להרתיח זה כשיש בועות רק בצדדים או גם באמצע וכד'). אין הביישן למד, ושאלות זה נפלא, תהליך הלימוד מתחיל כשמודים שלא יודעים משהו ופתוחים ללומדו.

אם יש דברים שאני נהנית ללמדם אלו טכניקות יסוד בסיסיות, איך להכין אורז מלא שיצא אחד אחד וטעים (לשם שינוי)…איך להכין חמין פשוט, מתכון בסיסי למרק עדשים או לממרחים מעניינים לכריכים. אוכל אמיתי: קציצות אפויות מירקות וקטניות, מאכלי ירקות משביעים, ירקות ממולאים עדשים ובורגול. אוכל רגיל, אמיתי ויום יומי.

אני חצויה לעד בין הקטבים של לימוד מעשי של בישול אמיתי ופונקציונלי ובין לימוד טכניקות מסובכות ויוצאות דופן של מתכונים שמעבר. מתכונים שמעבר לילדים ש"צריכים" לאכול, מתכונם שמעבר ל"מה עושים עם השעועית שהשרתי", אומרים לנו שיש אוכל אחר, טוב שמישהו יודע על זה, אם יש אוכל אחר, הביאוהו לכאן…

מלבד הדילמות, יש הרבה נסיון אישי ומקצועי, טכניקות יסוד, מתכונים אמינים ורעיונות לקיצורי דרך וחיסכון בערימות הסירים לשטיפה - את כל אלו אפשר למצוא בסדנאות שלי, יחד עם אוזן קשבת לכל בקשה, תה חם בחורף ומים צוננים בקיץ.

חשוב מאוד לבחור סדנאות בישול בצורה מושכלת, מורה טוב לבישול הוא דבר ראשון מורה, דבר שני בשלן בייתי ודבר אחרון אם בכלל שף מדופלם או סלב מזון. מורה טוב לבישול יכיר את הקוטביות התדירה בין הרצון לחדש ובין שמרנותם של בני הבית, יכיר את טעמם המתפתח (כמו המדינות המתפתחות) של ילדים, ויתייחס גם למחיר וזמינות חומרי הגלם וכמות הכלים המלוכלכים שנשארים לשטיפה.

אני, גלי לופו אלטרץ, נמצאת כאן לרשותכם.

Tags:

Featured Posts
Check back soon
Once posts are published, you’ll see them here.
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page