top of page

מה טבעונים אוכלים לארוחת הערב?

כמה מקורות רמזו לי שיש כזו בעיה לאנשים. הם לא יודעים מה להכין לארוחת הערב.

מה הבעיה? אני שואלת, מה שאני אוכלת, שתי פרוסות לחם, קטניות וסלט.

"אבל זה משעמם", עונים לי. ובכן, לי זה לא משעמם בכלל.

"בטח שלא משעמם לך, אצלך יש תמיד משהו מעניין נוסף…". ובכן זה נכון. ועל זה אני יכולה לספר.

אצלי ארוחת הערב הרבה יותר מעניינת משאר ארוחות היום. הבסיס הוא "השילוש הקדוש" שלי :פחמימות, חלבונים וירקות, והתוספת היא שומנים כלשהם כממרח על הלחם.לדוגמא: שתי פרוסות לחם ביתי , חומוס ביתי , סלט חומעה עם פטריות, פלפלים קלויים עם חומץ בלזמי שום ושמן זית. נשמע טוב? זה גם היה טעים.

ארוחת אבוקדו כוללת חצי אבוקדו בשל וקלוף בזילוף לימון ובזיקת מלח, ערימת קינואה עם כוסברה, פרחי כרובית מאודה, עגבניות שרי וזיתים שחורים, כל זה ברוטב שמיר המבוסס על מיונז טבעוני שאני מכינה משמן זרעי ענבים וחלב סויה…

היום למשל החלפתי את הקינואה בעדשים מבושלות ברוטב חמצמץ עם צלפים וחרדל, ואת רוטב הלימון של הסלט בטחינה, והוספתי סלט מבושל. מה זה סלט מבושל? מאוד פשוט - לוקחים בצל, פלפל אדום וקישוא חתוכים לקוביות, מקפיצים עם שום בקצת שמן קנולה או זית, מוסיפים חומץ, פפריקה חריפה ומלח ומבשלים עשר דקות תוך בחישה. זה מצויין גם עם זיתים והמון עשבי תיבול טריים. חפשו את המתכון ב"מתכונים" שלי כאן באתר. ולא רק קישואים, הנה מגיע הקיץ ועמו מלך מלכי הסלטים המבושלים- החציל. קלוי כפרוסות בגריל עם מעט שמן זית ומלח, כרוך בלחם לאחר מכן עם טופו צלוי, טחינה ורוקט לסביח ביתי מגרה…או פרוסות החציל הקלויות מבושלות ברוטב אדמדם של רסק עגבניות, שום ופלפל חריף הם כיסוי נהדר לכל לחם או קרקר. החציל נהדר גם כשהוא חתוך לקוביות ומטגן לאטו במחבת עם כפית שמן זית, או יושב לצד קישואים בצלים ושומים, טימין רוזמרין או מיורן ומתקרמל לאטו בקדירה סגורה בתנור. אתמול קפצו להם הפלפלים יחד עם כרוב במחבת, יחד עם מעט רוטב סויה ושמן שומשום ארומתי ונאכלו בחדווה.

רואים כמה שארוחת הערב כבר מעניינת???

לפעמים פרוסות הלחם מוחלפות במאפה שמרים מקמח מלא או משולש של קיש קייל, לחמה בעג'ין - בצק מקמח מלא עם שאריות רוטב בולונז, לאחר האפיה פיזרתי כמה צנוברים לא קלויים וזילוף בריא של טחינה ירוקה, פיצת בצל. לפעמים אני אוכלת דגן מבושל- סלט מבורגול או קוסקוס מלא או שעורה מבושלת עם ירקות, אגוזים גרעינים ועשבי תיבול כשהכל מתובל בעדינות בחומץ בלזמי.

הקטניות מככבות בתפריט, הן משביעות וקלות לאילתור: כממרח חומוס ביתי (עדיף אפילו חומוס מקופסת שימורים שאתם טוחנים במעבד מזון עם טחינה ולימון על פני הממרח התעשייתי שדחפו לו שמן סויה כדי לנפח ולייצב אותו), או בחורף כמרק עדשים ירוקות או מרק עדשים כתומות שמתבשל ממש תוך חצי שעה.

לפעמים שאריות האתמול מוצאות את עצמן כחומר גלם מצויין לארוחת הערב של היום. שאריות של ירקות מאודים? הא לנו חומר גלם לפשטידת בזק- מועכים כרובית/ ברוקולי / גזר מאודים עם מזלג, מוסיפים דגן מבושל, טופו ושמן זית, ומעט קמח או נבט חיטה או שארית של מג'דרה או דוחן מבושל או פירורי לחם או קמח מצה, ממליחים, מפלפלים (רק אם אין ילדים קטנים בסביבה) והופ! לתבנית של פשטידות אישיות או פשטידה אחת גדולה לחצי שעה בתנור. גם שאריות של פסטה מקמח מלא יכולות למצוא את עצמן בפשטידה, או אפילו כקוגל מתקתק. נסו לערבב את שאריות המצות מפסח, לאחר שהושרו חמש דקות במים עם צרור מנגול

IMG_1652.JPG

ד מאודה, טופו מפורר ושמן זית וכמה כפות קמח כוסמת וטגנו לכם פשטידת מחבת מעולה, רק זהירות מהמצות - אל תשכחו שכל מצה מייצגת מבחינת פחמימות שתי פרוסות לחם. ותאכלו הרבה ירקות עם סיבים לידן, אתם יודעים למה… חוץ מפשטידות אפשר גם לטגן עיג'ה - חביתת ירק עמוסה כל טוב ירקרק, סלרי ופטרוזילה, קישוא מגורר ואפונה טחונה, שמיר למי שאוהב וכוסברה גם, הכל עם כמה כפות קמח חומוס ולמחבת. את פשטידות המחבת צריך ללמוד להפוך בעזרת מכסה - מעל הכיור מחליקים את הפשטידה אחרי טיגון של צד אחד אל מכסה גדול, הופכים את המחבת הריקה מעל המכסה עם הפשטידה והופכים שוב. כך הפכנו את הפשטידה בלי לפרק אותה ובלי לטנף את הכיריים. וכמובן, השקשוקה. רוטב עגבניות עסיסי ומתובל עם טופו מפורר והנה ארוחת ערב.

תעבדו עם מה שיש, אבל קל יותר כשיש מוצרי בסיס לאילתור- רוטב פסטו (מבזיליקום, אגוזי מלך, שום ושמן זית) או רוטב צ'ימיצ'ורי (מכוסברה ופטרוזיליה, בצל ושום, חומץ וחרדל) מקצרים תהליכים. במקום לתבל את קוביות הקישואים בשום ופטרוזילה קצוצים זורקים כף או שתיים של רןטב צ'ימיצ'ורי שיושב גם שבועיים בחמיצותו במקרר וכך חוסכים טרחה ומרוויחים תיבול. קל יותר להכין את הפחמימות לא מתובלות וכל יום לשנות אותן.

תפוח אדמה מבושל? עם שעועית ירוקה ועגבניות זה סלט ניסואז מעולה, עם מלפפונים חמוצים וטופו חתוך זה סלט תפוחי אדמה ופרוסות של תפוח אדמה מבושל מטוגנות במחבת עם קמח חומוס, בצל ירוק ופטרוזילה זה פריטטה.

נשארה מעט מג'דרה בסיר? מלאו איתה חצאי עגבניות ואפו כעשר דקות בתנור, עם זילופונצ'יק של שמן זית זה מעולה. נשארה לכם קינואה? שפע כוסברה ופטריות שמפיניון מוקפצות ישנו אותה לחלוטין. אורז מלא מבושל יכול להפוך (עם עזרה מעשבי תיבול ושמן זית) למלית של דלורית הנשלחת לאפיה בתנור, או יחד עם תירס ובצל סגול, כוסברה וצ'ילי למעדן מקסיקני.

היו יצירתיים ושמחו בארוחותיכם, אני מקווה שקיבלתם כמה רעיונות לארוחת הערב הבאה…

Featured Posts
Check back soon
Once posts are published, you’ll see them here.
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page