top of page

דל -נתרן

אמרו עליו הרבה דברים רעים, אמרו שהוא מעלה את לחץ הדם, גורם לבעיות לב, עלול להוביל לשבץ מוחי, מאיץ אוסטאופרוזיס, בעיות בכליות ושלל רעות חולות. משרד הבריאות הגה את "התכנית הלאומית להפחתת צריכת המלח באוכלוסיה בישראל" הפועלת במישור החינוכי וגם, אם אינני טועה בפניה למפעלים להפחית ככל הניתן בכמויות המלח במוצריהם.

אז בואו נוריד רגע את המלחייה מהשולחן ונניח במקומה את הסוגיה החשובה- האם כל העצות הניתנות לציבור בדבר ההפחתה בצריכת המלח מיועדות לטיפול בבעיה או רק מהוות מסך עשן המנציח את הפער בין הרצוי והמצוי.

האינסטינקט הראשוני של כל מי שמנסה להפחית את צריכת המלח הוא להפסיק לשים מלח במזון המבושל או לפחות להקטין בחצי את כמות המלח המוספת למתבשל בסירים ובמחבתות. וזו טעות, האוכל המתקבל בבישול ללא מלח הוא תפל ואיננו טעים, הוא יגרום לסועדים להוסיף יותר מלח מהמלחייה בשעת האוכל ולחפש אוכל טעים יותר, מעובד יותר, פחות בריא...

למרבה הפלא רק 10% מצריכת הנתרן היומי הממוצעת מקורה בהמלחת המזון בשעת הבישול.

90% (!!!) מהנתרן שאנחנו צורכים מקורו במזון מתועש, מעובד, משומר, מומלח, מעושן, קפוא ובעקרון- כל מה שבא באריזה מהסופר.

IMG_4066.jpg

נקניקים, נקניקיות, מוצרי בשר קפואים, גבינות מכל הסוגים (בעיקר קוטג' וצהובות), עוגות, עוגיות, ביסקוויטים, חטיפים, קרקרים, בצקים ולחם (!!!), אבקת מרק וכל הרטבים הקנויים, גם קטשופ וחרדל, ובקיצור- כל מזון שמגיע בקופסת שימורים ובשקית מרשרשת, באריזת פלסטיק או בקופסה. יש אגב יוצאי דופן ונתקלים מדי פעם במוצר מדף משומר ללא תוספת מלח כמו רסק עגבניות אורגני או רסק תפוחים, אז כדאי להביא לקניות בסופר את המשקפיים מהבית ולקרוא את האותיות הקטנות.

אז רוצים / צריכים להפחית את כמות המלח והנתרן במה שאתם אוכלים? עזבו את המלחייה המסכנה ופשוט תפסיקו לאכול מזון מעובד. ככה תוכלו להמשיך להמליח בכייף אך במידה סבירה את האוכל המבושל שלכם, זכרו- אם אתם נמנעים ממזון מתועש לחלוטין, לעולם לא תוכלו להגיע למצב של צריכת יתר של נתרן במזון שאתם אוכלים, זה בלתי אפשרי!

המנעו משימוש במלח דל נתרן- הוא אמנם דל בנתרן אך עשיר באשלגן כלורי ומסכן את בריאות הלב - בהוצאות להורג בזריקת רעל נעשה שימוש באשלגן כלורי העוצר את פעולת הלב....

כדאי להגיע למצב בו רוב המזון שלכם הוא בהכנה ביתית. כולל גבינות (בואו ללמוד להכין גבינות טבעוניות וממרחים ביתיים!), כבושים וחמוצים, רטבים (רוטב עגבניות מתועש מכיל המון מלח וסוכר לעומת רוטב עגבניות ביתי) לחם, וכמובן- ארוחות ביתיות מזינות וטעימות. השתמשו במתכונים אמינים להכנת עוגות בריאות ופינוקים ביתיים ותוכלו להמליח כאוות נפשכם את האוכל הטעים שתכינו.

אז מה דעתכם? הגיוני, הלא כן?

Featured Posts
Check back soon
Once posts are published, you’ll see them here.
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page