top of page

אכילה בריאה לתמיד ולא דיאטה לתקופה...

רבים שואלים אותי אם אני מלמדת בסדנאות בישול לדיאטה או איך לבשל עם כמה שפחות שמן ו/או קלוריות, ולכולם אני עונה תשובה סבוכה ומפותלת. אז הנה היא, התשובה, הסיבוך, הפיתול והאמונה, כל כולם במאמר שלפניכם:

אין דבר כזה, בדת שלי, אוכל דיאטתי. ואם אני נתקלת במוצר דיאטתי אני דבר ראשון נזהרת ודבר שני נמנעת.

מדוע? מפני שרוב המוצרים הדיאטתים מעובדים בצורה מזיקה ומהווים פח יקוש, קרי- מלכודת פתע לכל מי שדואג לגופו. לדוגמא: המיונז הקל, המיונז הקל אכן דל בשמן באופן יחסי אך עשיר בחומרים מייצבים, קושרים וחומרי טעם כך שהערך הטוב שלו (פחות שומן) מוטל בספק מול הנזק הנגרם מאכילת מזון שרשימת המרכיבים שלו מזכירה שמפו או קרם לשיער. רוצים דוגמא נוספת? מעדני חלב לייט מכילים את אותם חומרים מייצבים מקציפים מעדנים וכבונוס גם כימיקלים הממתיקים במקום סוכר. ממתיקים מלאכותיים הם בכלל בעיה ענקית שכנראה גורמת להשמנה ועוד היד נטויה להתפכחת שמכרו לכל המדאייטים הרבה קש, ולא מהסוג האכיל.

אני לא מאימינה שאפשר לנשנש בין הארוחות פרוסת גבינה צהובה 9% אפילו אם הדיאטנית של חברת החלב הראשית של ישראל ממליצה על זה במסגרת הקלוריות היומית. לא מאמינה. לא צריך לנשנש כי כשרעבים אוכלים, לא מנשנשים. נותנים כבוד לרעב, לאוכל, לנו, לישיבה מתורבתת ליד שולחן ולאכילה מודעת. וביננו, אם תאכלו שלוש ארוחות מלאות של דגנים וקטניות, והמון ירקות, לא תרצו לנשנש, פשוט אין מקום בבטן…

אז מהו בישול דיאטתי? זהו אוכל אמיתי, משביע, לא שמן ולא מכביד המכיל את כל אבות המזון. ובמילים כל אבות המזון אני מתכוונת גם לשמן, שומן מן הצומח הוא לא ביטוי מגונה. גופנו זקוק לשומנים איכותיים (לא נחמה, שומן איכותי לא יכול לבוא בצורה של מרגרינה גם אם מפרסמת אותה סלבריטאית). בישול לדיאטה הוא הכנה מראש של מזונות בסיסיים וקלים להכנה הניתנים לשליפה מהירה מן המקרר או המזווה, העיקר לא לאבד שליטה ולהתנפל על קופסת העוגיות שקורצת, להכעיס, מאותו מזווה. העוגיות זמינות, טעימות, אבל עפעס תורמות את שלהן לפיגורה, לתחושות האשמה ולצרבת הקיומית. לחם קל פשוט מלא באויר ועל כן הוא כשמו - קל ועל כן רוב האנשים נצרכים למנה כפולה של לחם קל על מנת לשבוע כך שכל מה שהשגתם הוא כמות כפולה ומיותרת של הממרח שהוא בדרך כלל רכיב שומני לא קל בכלל. אוכל הוא בריא, או לא בריא.

אז מה אוכלים? מה מבשלים?

דגנים מלאים (לא קורנפלקס אלא מה שבא מהשיבולים בשדה!) משביעים מאוד, לדוגמא: מכינים כוסמת (10 דק' הכנה בלבד) ואוכלים סלט גדול של עגבניות בשלות, כוסמת מבושלת, אגוזי פקאן, בצל ירוק ונענע כארוחת צהריים במשרד או בבית. מבשלים גרעיני כוסמין מלאים או קינואה ואוכלים אותם כרוכים באצת נורי כסושי בריא ומשביע.

קטניות נפלאות, אפשר לבשל שעועית לוביה נימוחה ולתבל כסלט מרענן עם עלים ירוקים, לימון וגרגרי רימון או פלפלים צבעוניים, אפשר לאכול גרגרי חומוס מבושלים ומתובלים במעט מלח ופלפל, אפשר גם לטחון קטניות לממרחים מעניינים.

ירקות זה לא רק סלט! מרק ירקות גדול ועשיר המשמש כסותם תיאבון לפני הארוחה ממלא את הבטן ואת תחושת הסיפוק מן האכילה.

יש לברור את המזון המתאים מתוך השפע המוגזם, נסו לפשט את הארוחות ולא לסבך אותן, מזון פשוט וישיר נותן אפשרות לסועד לאכול עד שהוא שבע, במידה והסועד יודע לזהות את הנקודה הזו בעצמו.

כל סצינת הפשטידות משעשעת אותי מאוד בתחום הבישול הדיאטתי, ניתן למצוא מאות מתכוני פשטידה דיאטתית אבל פשטידות הן ממש לא מזון מתאים למי שרוצה לדעת מה וכמה הוא אוכל. במנה ממוצעת של פשטידה יש לכל הפחות ביצה אחת וכמה כפות גדושות של גבינות, אך מי שאוכל פשטידה לא בהכרח מודע לכך והוא מוסיף לצלחתו עוד שומנים וחלבונים. למה לקחת ירקות טריים או מבושלים נפלאים ולסבך ולקשור אותם עם ביצים וגבינות?

הרבו בירקות מבושלים/מאודים/צלויים ומוקפצים, מרקי ירקות ותבשילי קטניות. אכלו כמויות קטנות יותר, גוונו את התזונה בירקות שלא הכרתם וכמובן- תעשו פעילות גופנית.

לא צריך דיאטה, צריך הגיון וגיוון בריא.

Featured Posts
Check back soon
Once posts are published, you’ll see them here.
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page